tirsdag 4. oktober 2011

Worship is a lifestyle, an attitude of the heart


Hei bloggen! Nå er det noen dager siden jeg sist skrev noe her - ergo, mye har skjedd! Kan jo begynne å fortelle at jeg på søndag var på JesusSamling hos Sverre med en HAUG flotte mennesker. Kjære venn jeg er velsignet! Jeg føler meg så elska. Det føles godt! Vi koste oss med masse god mat, oppmuntrende ord til hverandre og noen ord fra Sverre. Artig hvordan 3,5 time på møte kan gå så fort... ;)

Asle og Linn - I HEART YOU!



Videre på søndag tenkte jeg og sol å dra å se "Kong Curling", det her fikk vi Daniel, Arne og Eimund med på. KNALL! Synd de 5 billettene som var igjen på filmen var spredd utover hele kinosalen - det ble derfor en tur på Opera hvor Kaffihjørnet fikk testet ut Operas doble espresso. Terningkast 3. Ikke mye å skryte av med andre ord. Kakaoen var heller ikke mye tess.


Videre fant vi tilslutt ut at vi skulle dra på Bergenskirkens samling på Kvarteret. Nytt og spennende! Masse folk. Hadde det som plommen i egget jeg! Skjønner godt at de trekker masse studenter. Pastoren Øystein Gjerme er en frelst versjon av Dagfinn Lyngbø! DET er god knall!!

På mandag etter skolen dro vi ett gjeng opp på Fløyen for å grille. Jeg har en bra flott klasse må jeg bare få meddele! Jeg og noen andre satt godt plassert på Fløyenbanen mens noen sportye gikk opp. Flinke mennesker.. flinke mennesker!


Her er Cassie, som er HELT fantastisk!

mmMmMat ble det jo selvfølgelig også! Hurra!!


Igår var hele nordlyshuset invitert til Arnfinn, en som Sol-Marita gikk i klasse med ifjor på Veien og som er frivillig i år - på spagetti og kjøttdeig middag! Jeg spiste som en helt. det var fantastisk godt med den sausen som Tine lagde, bacon og stekt champignon! Var kjempe koselig å bli invitert som hus på middag - så Arnfinn! det satt vi stor pris på! Videre gjorde jeg så og si ferdig bokrapporten til boka Faderen elsker meg! av Ed Piorek.Anbefales på det sterkeste for alle der ute å lese denne boka. Den belyser et sterkt tema, og kan hjelpe nettopp deg til å sette ord på ting, hjelpe deg til å sette ting på plass og til å ta oppgjør med ting som er vanskelig i livet ditt! Neste bok ut er "Prest for dem som ikke går i kirken" - av Johannes Ameritzer.

Som en liten rosin i bolla kan jeg jo legge ut bilde av den hilsenen vi i Nordlyshuset fikk her forledendag på døra. Avsender og mottaker er begge uidentifisert. Men artig læll!

Tips mottas fortsatt med takk ;)


Men over til noe med litt mer tyngde!

Undervisningen på tirsdag var rå. Sverre snakket om at vi selv kan bestemme hvilken holdning vil ønsker å ha. Holdningene våre er en kamp som pågår i vårt hodet. Velger vi å la problemene eie oss eller velger vi å eie problemene? Føler du at du blir behandlet urettferdig eller møter veggen - gjør du det om til en styrke eller til et sår, blir du bitter eller blir du bedre? Medlidenhet er fra Gud, det er ikke selvmedlidenhet. Blir vi for fokusert på hva vi ikke har og våre problemer enn hva vi har, bygger vi vårt ego så stort opp at plassen til Gud blir mindre. Ta steget ut av problemene, og takk heller Gud for hva vi har fått av han, og hvis vi ser at andre får ta del i hva vi ønsker så gled deg over de og velsign de! Den som velsigner, oppfrisker seg selv! Ved å takke gjør vi oss selv til større treffblinker for Den Hellige Ånd! Peter snakket også mye om dette idag på skolen - hvordan leve ut i fra takknemlighet. Worship is a lifestyle! An attitude of the heart. Veldig mye av undervisningen vi har hørt i det siste spiller mye ut i dette, og vet jeg har skrevet litt om det før også - men det er viktige sannheter. Selvfølgelig kan man ha dager man ikke er på topp på, men man kan likevel bestemme om det er det du ønsker å bygge dagen på. Du begynner heller ikke å tenke rett jo mer du grubler på det, det gjør du av å prate om det! Problemene mister ofte sin makt når de kommer ut i lyset. Men finn bestemte mennesker du kan dele de med. Blir det noe som preger deg gjennom hele dagen og til alle du møter, har du kanskje ikke gått ut av problemet likevel? Nei, som Peter bruker å si; Halleluja ANYWAYS! og kan avslutte med et godt tips fra Paulus; Gled dere i Herren! Igjen sier jeg; gled dere!
Liten oppsummering av notatene mine iløpet av de siste dagene. Som dere skjønner har vi flinke, kloke og til tider provoserende lærere ;) men vi liker det!

Gud er god!




3 kommentarer:

  1. Flink du e å skrive jenta mi <3 klæm

    SvarSlett
  2. Likte sammenligningen" Pastoren Øystein Gjerme er en frelst versjon av Dagfinn Lyngbø!" ;-)

    SvarSlett
  3. du e altså god med ord, trinemor!

    SvarSlett