torsdag 9. august 2012

Hvem sier du at jeg er, Peter?


"Hvem sier du at jeg er Peter? "

I det siste har jeg bedt mye om å få se Gud slik han er, for når jeg kan se Han, så kan jeg speile meg i hans øyne og da vil jeg se hvem jeg virkelig er. Når jeg ser inn i et skittent speil, ser jeg en skitten Trine. Blandt annet dette pratet Leif Hetland om på seminarene han hadde på Oase i år. Vi er nødt å se hvem Gud er før vi kan se hvem vi er. Har vi et feil bilde på hvem Han er, har vi ofte et feil bilde på hvem vi er. Har vi et feil bilde på hvem vi er, har vi et feil bilde på hvordan verden ser ut og vår plass der!

Når vi ser hvem Han virkelig er, og hva Jesus faktisk gjorde for oss vil vi også kreve å få det Jesus har betalt for!  Med "kreve det Jesus har betalt for" mener jeg rett og slett å etterjage Guds rike på her jorda. Hvem han er, og hvem vi er er som hånd i hanske - det er går ikke helt ann å skille. For når vi begynner å kreve det Jesus har betalt for, så har vi også skiftet syn på hvem vi er. En som er usikker på seg selv og ikke tror den er noe, tør ikke rekke opp handa for å svare på mattespørsmålet selv om personen er HELT sikker på at det er rett. 
Er vi usikre på vår identitet, tør vi heller ikke kreve. Noen som er trygge i hvem de er og hvem Pappan sin er, tør!

HVEM ER JEG? 

Selv om vi ble født inn i en fallen verden, altså etter syndefallet, betyr ikke det at vi er født miserable. Han har alltid kjent oss (Sal139:16) - og er utenfor tid. Gud skapte menneske og han sa det var overmåte godt! (1.Mos1:31) Så da Gud skapte deg skapte han deg på akkurat samme måte som da han skapte Adam og Eva, med det samme potensialet og med det samme kallet! - til å legge verden under deg! (1.Mos1:28) Det at verden i dag er fallen, har ikke forandra Gud. Han er den samme idag igår, til evig tid! Du er skapt til å vandre i akkurat det samme som Adam og Eva var skapt til! 
Vi kan ikke la en fallen verden få definere hvem vi er! - Når vi kjøper en iphone, så ringer vi ikke til SonyEricsson for å finne ut hvordan den fungerer. På samme måte kan vi ikke vende oss mot verden når vi skal finne ut hvem vi er, men til Han som skapte oss.

Leif Hetland sa noe interessant og moro da jeg hørte han på seminaret; Gud forma Adam fra støvet og det står at Han blåste "livets ånde" inn i Adam. Forestill deg at noen blåser luft inn i munnen på deg "HA-" og ut igjen kan faktisk høres ut som "BAH". Abba på arameisk, det språket som Jesus snakket betyr Pappa! Om det var en sånn lyd eller ikke, så syns jeg det bilde uansett er ufattelig fint, for det er sannhet i det! 
Det her var i gamle testamentet, det aller aller første som hadde med mennesket å gjøre i Bibelen. Vi lever jo i ny testamentligtid og i en bedre avtale i og med at vi har Jesus! - og Jesus er jo vårt forbilde! Så jeg syns det er viktig at når vi skal se på hvem vi er og hva vi er kalt til, at vi også ser på hvordan forhold Jesus hadde til Gud.

Før Jesus gjorde noe som helst i sin tjeneste så kom Gud og bekreftet han og sa at han var en SØNN, og at Gud hadde velbehag i han. (Matt3:17) Vi ser også flere plasser at Jesus kalte Gud for Far. Hadde Gud ville at vi skulle kalt han for noe annet så hadde han nok sagt ifra. Jesus hadde en far-sønn relasjon med Gud! Jeg vil tørre å påstå at Adam og Gud, selv om kanskje ikke eksemplet  litt tidligere er reelt, hadde en nær relasjon! Gud lot Adam sette navn på alle dyrene, og Gud brukte til og med å gå rundt omkring i Edens hage hvor Adam bodde!(1.Mos 2:19) Gjennom hele bibelen, fra gamle testamentet til ny testamentet ser vi hvor viktig det er med relasjon! Vi er skapt til å leve i en relasjon med Gud, og ikke religion! 

Gud venter ikke på at du skal være perfekt før du skal begynne å leve det livet han har kalt deg til. Ofte kan vi ha det sånn at vi sier "Ja, men når æ har gått på bibelskole DA skal æ bynne å prate til folk om Jesus og be for syke", eller "æ skal bare fære på den her festivalen, SÅ skal æ virkelig begynne å følge Jesus" Vi kan ofte utsette ting, fordi vi er redd for å ikke strekke til! To ting har jeg lyst å si til deg da. 1. Riktig, vi i oss selv kunne aldri strekke til, det er derfor Jesus kom hit ned og døde for oss slik at vi ikke trenger å prøve å strekke oss opp til Gud (slik som det er i de aller andre fleste religioner hvor man må være god nok) OG 2. Hadde Gud ville at du skulle vært 20 år idag og akkurat vært ferdig med bibelskole, så hadde han skapt deg tidligere! Gud vil ha deg og hjertet ditt akkurat der du er nå, om du er 12, 31 eller 94. 

Det står at hele skaperverket venter på at vi skal se hvem vi er slik at Guds rike infiltrerer hele jorda! (Rom8:19-22). Jeg vet det vil skje en enorm forandring i ditt liv, din nærmiljø og din by hvis du etterjager enda større åpenbaringer om hvem du er skapt til å være og hva du har fått krav på gjennom Jesu blod. Jesus sa vi skulle gjøre større ting enn han (Joh14:12) og vi ser og hører stadig om mennesker som blir helbredet, samfunn som blir forandret etc. ! Ta Hans Nielsen Hauge foreksempel. Et radikalt møte med Gud, og han forandret hele Norge. Mennesker ble frelst, forretninger ble opprettet, samfunn ble forandret. Men det hele startet med at Hans så Gud som Han virkelig var. Hans fikk vasket speilet sitt ute på en åker i Fredrikstad. Også begynte Hans å kreve!

Hvem Gud er for deg, er han også gjennom deg!



Sjekk ut

http://snl.no/Hans_Nielsen_Hauge/norsk_legpredikant
http://leifhetlandministries.com
 

1 kommentar:

  1. Fantastisk bra Trine! Likte spesielt "Vi kan ikke la en fallen verden få definere hvem vi er! - Når vi kjøper en iphone, så ringer vi ikke til SonyEricsson for å finne ut hvordan den fungerer. På samme måte kan vi ikke vende oss mot verden når vi skal finne ut hvem vi er, men til Han som skapte oss." Det ER jo så sant! Angående det med Abba og pusten, så leste jeg at i noen eldre jødiske skrifter mente de at konsonantene JHVH, som Gud presenterer Seg Selv som, uttales så lett/mykt at de høres ut som pust. Tenk på det når du puster ;) Leste det forresten i "Lattes, Mochas and Jesus" av Michael Stephens.

    Thomas Hagewick =)

    SvarSlett