søndag 25. september 2011

Sogndal return


Da er man altså kommet hjem fra en kjempe fin teamtur til Sogndal! 3,5 - 4 timers kjøretur inkl. ferge kjente man godt på kroppen da man kom frem! Jeg blir stadig overrasket over den helt sykt fine naturen som er her nede! På tur utover jeg var stuptrøtt men hadde nesten ikke råd til å legge meg å sove for jeg var kjempe nervøs for at jeg skulle gå glipp av noe fantastisk rundt neste sving. Fjell, daler, fjorder, fosser, elver, vann, sauer og hytter!
Kjære tid Gud er glad i å skape fine ting! ;)


På tur til Sogndal kjørte vi over en fjellovergang, som var helt nydelig! Vi stoppet på et utkikkspunkt og bare nøt utsikten. 5-10 min etter dette bildet er tatt kunne vi ha stoppet og hatt snøballkrig hvis vi hadde ønsket! For en variasjon! fantastisk. herlig. flott. unikt!

Synne er engasjert!


Vi bodde i Frelsesarmeens lokaler i sentrum og stortrivdes der! Hovedsakelig brukte vi helga til å bare bli bedre kjent med hverandre og å bruke tid i Guds nærvær. Fredag hadde vi godt fellesskap med hverandre hvor vi profeterte (talte ord til oppmuntring, trøst eller formaning) over hverandre, spiste taco og også en stund var ute på gatene og pratet med folk. Sogndal er virkelig en fin og koslig plass! Ordentlig sjarm over plassen. Ble en ganske tidlig kveld på fredagen. Lørdagen brukte vi også masse tid i Guds nærvær og bare var sammen. I løpet av dagen var vi ute i to tørninger å pratet med mennesker. Skal jeg være helt ærlig var jeg helt utmattet allerede på dagen på lørdag. Virkelig lenge siden jeg har vært å sliten - men den som venter på Herren får ny kraft! og jaggu sa jeg krutt! Endte med at vi på kvelden hoppa og spratt rundt omkring inne på frelsesarmeens lokaler i Sogndal til "Holy Ghost Party" ! Der har du sang til å komme i mood til! Iløpet av helga har vi også hatt mange gode samtaler med mennesker og fått be for en del! En dame kunne blant annet bøye lillefingeren, som ho ikke hadde kunnet på lenge - etter at vi ba for ho! Jeg har for min del personlig fått erfare hvor trofast Gud er! Jeg gikk rundt i Sogndal og kjente egentlig ikke noe for å prate med mennesker - men samtidig følte jeg Gud sa jeg skulle spørre folk rett ut om de hadde noe de trengte å bli frisk fra, selv om jeg ikke følte noen dragning til at jeg skulle snakke med akkurat de personene eller at jeg trodde jeg hadde et kunnskapsord. (at man vet noe om personen som man ikke visste fra før av, feks. om de har smerter i en fot. ). Jeg valgte likevel å spørre fire jenter som vi traff på om de hadde noe de trengte forbønn for - nei det hadde de ikke, sa de. Etter vi hadde snakket litt med de om hvem vi var og hva vi gjorde i Sogndal kom plutselig "handball" opp i tankene mine. Jeg sporte om noen av de spilte håndball og det viste seg at to av jentene spilte. Next up i tankene mine var smerter i rygg/kne. Jeg sporte konkret om dette og det viste seg at ho ene jenta fikk smerter i kneet når ho sprang etc. Vi fikk lov å be for ho, men var litt vanskelig å teste ut kneet der og da men jeg tror ikke Gud gir kunnskapsord hvis ikke han har tenkt å gjøre noe med det! ;) Jeg hadde også en til lignende opplevelse! Dette var iallefall veldig oppløftende for meg, i og med at jeg følte meg sliten og lei - og ikke følte meg trygg på å snakke med mennesker uten at jeg hadde noe konkret å komme med som kunnskapord eller at jeg så at de fysisk trengte helbredelse. Men det som er så kult er at når man går på det Gud gir (sånn som han sa til meg at jeg bare skulle spørre mennesker om de hadde noe de trengte forbønn for) så gir han neste skritt videre! Da jeg hadde sport menneskene kom han med kunnskapsordene. Jeg var bare vant til å ha det i en annen rekkefølge! Kanskje Gud ikke er A4 afterall?! ;) Gud er trofast, og tror jaggu meg Han prøver lære meg å stole på Han på denne måten. utfordrende men fantastisk!

Videre på lørdag var jeg og Sol på "Tanken" som er studentkroa i Sogndal. Sogndal har rundt 7000 lokale innbyggere og 2000 studenter, så det er ganske stor andel unge mennesker der. Jeg ELSKER jo å være ute og treffe mennesker så dette var jo midt i blinken for mitt vedkommende! I en god times tid satt vi å prata med en gutt som var student i Sogndal, og vi fikk lov til å fortelle om det å erfare Guds kjærlighet kontra det å bare basere seg på kunnskap. Var en flott samtale med en veldig flott og reflektert fyr! Etterhvert ble vi stående med noen gutter fra Tyskland / Sveits som var på reisefot. De fulgte en 800år gammel tradisjon på det å få mestergrad i snekring. I minimum 3år og 1 dag er de nødt å reise rundt i verden å jobbe som snekkere for å samle seg erfaringer, kun med haiking og gratis overnatting som hjelpemidler. MEGET interessant! HER kan dere lese en artikkel om noen som har gjort det samme.
Både jeg og Sol og de hadde det veldig kjekt og prata om løst og fast! Vi fikk fortalt hvem vi var og hva vi gjorde i Sogndal, uten at det ble så veldig mye mer prat om det - men vi hadde det kjempe hyggelig alle som en. Men merka da jeg kom tilbake til hvor vi sov, at tanken om at "men du har jo ikke bedt for en eneste en mens du har vært ute de 3 timan nu" kom. Jeg tok den tanken til fange og konkluderte med at jeg tror det er viktig at kristne også kan ha det hyggelig ute på den måten som jeg og Sol hadde det - hvor vi ikke aktivt forkynte evangeliet men bare var på det utestedet. Som han ene tyskeren sa, at det var kjekt å møte på oss for vi var en av de få som det var mulig å føre vanlige samtaler med - siden vi var edru. Asle, vår leder på teamturen, nevnte også at Kris Vallotten har nevnt noe om nettopp dette; Ofte kan kristne bli sammenlignet med bilselgere. Uansett hvor hyggelig, flott og kjekk man syns de er, så har de en baktanke - de skal selge noe. Dette fikk jeg og Sol motbevist igår kveld, selv om de ikke ønsket forbønn var vi likevel oppriktig interessert i hvem de var og hva de gjorde - og det satte de pris på! Mennesker altså!!! I LOVE THEM!! (og det kan jeg gjøre fordi Han elsket først) Det å være kristen er å skille seg ut!

Bortsett fra alt dette tror jeg det har vært en veldig bra tur for teamet som helhet også. Jeg har fått lov til å bli bedre kjent med flere i klassen - kanonfolk! Tror også at alle har fått kjenne på den friheten som har vært under turen. jepp. det har vært en bra teamtur! men skal innrømmes at det var godt å komme hjem til senga si, og dusjen også!


Sogndal i bilder

Sogndal kommune

Sao

Sogndal happening

Sogndal grafitti

Sogndal epler og pærer


Team Sogndal



Her er noen "Team Sogndal og telefonkiosken" bilder!


Team Sogndal


+ Artfinn!


Jeg og Artfinn har det moro!


Så som dere hører og ser har det vært en fin tur! Imårra er det fri, så da blir det avslapning på høyt nivå vil jeg tro! - gleder meg likevel til skolen begynner på tirsdag! Livet iBergen er godt! Nå er det også snart bare to uker til mamma kommer på besøk! det blir koslig! men det betyr også at den første ferien er rett rundt hjørnet, noe som gjør meg litt stressa! Vi er jo nettopp begynt?!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar