lørdag 24. desember 2011

JULErefleksjoner på 5 min! a must read


Da er dagen her, den dagen som alle har pyntet til, og butikkene har vær klare for i over 1 mnd. Julaften. En dag med forventninger, fellesskap, god mat og tv, og gaver. Har ett par ting jeg ønsker å dele med dere på den her dagen!


Idag på julegudstjenesten her hjemme nevnte Daniel, min pastor, forventninger. Om vi hadde forventninger til idag, om vi var spente. Alle barna responderte klart og tydelig JA! Tankene mine begynte å spinne. Har jeg forventninger til idag? Julaften. Dagen vi feirer Jesu fødsel. Og hvorfor har jeg isåfall forventninger? Er det på grunn av all god mat og gaver, eller er det på grunn av hva ønsker Jesus å gjøre idag? Mener ikke at god mat, og gaver og iallefall ikke fellesskap som er FANTASTISK, ikke er noe vi kan ha forventninger til eller skal glede oss til - men jeg tror det er viktig på en dag som denne, å reflektere litt over hvorfor vi faktisk feirer julen slik som vi gjør idag. Jesus ble født til vår verden. Idag feirer vi det. Men vi må heller ikke glemme hva han bragte med seg. Frihet, fred, kjærlighet, tilgivelse, nåde, glede. listen fortsetter. Dette gjelder ikke bare for julaften, men for vår hverdag. Det er relevant og aktuelt for oss idag. Min bønn for idag er at vi skal få den samme forventningen som barna har på julaften, til hver enkelt dag. Til hva Jesus ønsker å gjøre for oss idag, imorgen, 2 februar, 27 mars, 8 september og 12 november.




Har i flere uker gått å tenkt på en ting. I ekte kjærlighet er det sårbarhet. Det må alltid være en sjanse for å bli avvist, for å virkelig kunne bli elsket. Valget må være der. Vår Skaper gav oss fri vilje, slik at vår kjærlighet til han skulle være ekte og helhjertet. Da han sendte sin Sønn var han ikke garantert at noen i det hele tatt ønsket å ta imot det som da kom. "Hvis noen ønsker å følge meg..." sier Jesus i ett av evangeliene. Hvis... Kjærlighet er sårbart. Jeg syns på mange måter at Gud viser sin ekstreme sårbarhet i det han gjør seg selv til menneske på jorden. Jesus, Gud, blir lagt som et spedbarn i armene på en ung jente, som har mulighet til å velge. Gud viser sin sårbarhet til det ytterste, ikke bare med å komme til jorden som et lite barn som er totalt avhengig av omsorg, men også med å legge seg i armene til et menneske som i og for seg kan velge han bort. Ekte kjærlighet er sårbart. Det må alltid være en sjanse for å bli avvist.
Valget må være der. Valget er der. Valget er vårt.

Han elsker oss. totalt.





GOD jul til deg og dine fra Trine!



Som snacks idag kan du lese en flott nestekjærlighet-historie HER.

"Preach the gospel at all times; when necessary, use words"

4 kommentarer:

  1. Klæm til dæ kjære Trinemor. Var godt å se dæ i dag, som alltid. masse gla i dæ <3 God jul til deg og mamman din

    SvarSlett
  2. Trine!
    Dette var fantastisk flott å lese, virkelig viktig å få satt ting litt i perspektiv på en dag som dette.. :)
    God jul :)
    - Klem fra Sindre

    SvarSlett
  3. takk for alle kommentarer og gode tilbakemeldinger allesammen! setter pris på det! God jul og godt nytt år til hver enkelt av dere! kjerleik

    SvarSlett